Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego (z wyjątkiem handlu i reklam)
Wniosek o zajęcie pasa drogowego
Kogo dotyczy
Dotyczy każdego podmiotu, który chce prowadzić prace, umieszczać urządzenia lub zajmować pas drogowy w sposób wyłączny na cele niezwiązane z ruchem drogowym, budową, remontem lub utrzymaniem drogi.
Czas realizacji
Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej, w terminie do 30 dni od daty złożenia wniosku oraz wymaganych dokumentów.
Wymagane dokumenty
Wypełniony wniosek wraz z załącznikami oraz formularz oświadczenia (oświadczenie podpisują tylko podmioty/osoby umieszczające urządzenie obce w pasie drogowym), doręczony przynajmniej na 30 dni przed rozpoczęciem robót.
Do wniosku należy dołączyć:
szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego,
formularz oświadczenia na opłaty za wbudowanie urządzenia w pas drogowy,
potwierdzenie uzgodnienia dokumentacji (NK) - kopia uzgodnienia,
oświadczenie o:
posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę,
zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót,
zamiarze budowy
zatwierdzony projekt organizacji ruchu, jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych,
zgłoszenie wprowadzenia zmienionej organizacji ruchu - zgodnie z pouczeniem Miejskiego Inżyniera Ruchu,
harmonogram robót,
potwierdzenie przyjęcia zlecenia na odtworzenie nawierzchni przez jednostkę specjalistyczną,
dokumenty rejestrowe firmy: Regon, NIP oraz dla podmiotów prawnych wypis z KRS; dla podmiotów fizycznych wypis z ewidencji działalności gospodarczej, Pesel,
w przypadku ustanowienia pełnomocnika - oryginał lub poświadczony odpis pełnomocnictwa,
dowód uiszczenia opłaty skarbowej (o ile istnieje konieczność pobrania).
Opłaty
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu Dróg Miejskich. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.
Podstawa prawna
- Art. 39 ust. 3 i 5, art. 40 ust. 1, ust. 2 pkt. 1 i 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5, ust. 11, ust. 13, 13a i ust. 15 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 320 z późn. zmianami.),
- §2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określania warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1264),
- §2, §4, §5 Uchwały Nr XCI/1749/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 24 października 2023 r w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych w granicach administracyjnych miasta Poznania (Dz. U. z 2023 r. poz. 9725 ze zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zmianami).